stránky

4. 11. 2015

Kruh • Sara B. Elfgren, Mats Strandberg


Názov: Kruh
Pôvodný názov: Cirkeln 
Autori: Sara B. Elfgren a Mats Strandberg
Séria: Kruh
Diel: prvý
Pôvodný jazyk: švédčina
Počet strán: 528
Vydavateľstvo: Fortuna Libri (2012)
Filmové spracovanie: trailer
Našla som ho iba v švédčine. No nie je to krásny jazyk?!

Anotácia: Apokalypsa začína v Bergslagene. Engelfors. Anjelské bystriny. Pekné meno, spustnuté mesto. Uprostred ničoho, obklopené hlbokými lesmi, v ktorých ľudia neraz zablúdili a už sa nikdy nenašli. Raz v noci, keď sa mesiac sfarbí na krvavočerveno, sa v zrušenom zábavnom parku ocitne šesť dievčat. Nemajú nič spoločné. Nevedia, ako sa tam dostali ani prečo tam prišli. Čoskoro však pochopia, že ak chcú prežiť, musia spolupracovať.

Aj teraz, keď ubehli dva mesiace, odkedy som prečítala knihu Kruh, stále z nej mám zmiešané pocity. Rozporuplné recenzie, 3,83 hviedičiek na Goodreads. Môj názor na Cirkeln tiež nie je jednoznačný.

Začnime obálkou. Viem, že by sa podľa nej kniha nemala posudzovať, ale to množstvo prečačkaných obálok je práve na to, aby čitateľa zaujalo. A musím uznať, obálka knihy Kruh je úžasná (a trojka má ešte krajšiu).

Kruh mi odporučila kamarátka. Očaril ju viac ako mňa. Rozmanitosť postáv, pochmúrne švédske prostredie a výborná zápletka sú rozhodne veľkými pozitívami.


Anotácia Vám asi nič nepovedala. Teda, pokiaľ ste knihu nečítali. Práve takéto anotácie sú najlepšie. Z Kruhu na nás doslova vyskakuje tajomno. Námet sa mi veľmi páčil - partia dievčat, ktoré spolu nemajú nič spoločné, musí zachrániť svet pred silami zla. Podtón mágie a ovládania živlov znie luxusne.

Dej sa začína samovraždou Eliasa. Kvôli tajomnému hlásku, ktorý mu šepká, že je robitý, sa podreže na školských záchodoch. Lepší vpád do deja si ani neviem predstaviť. Po škole kolujú prejavy falošného súcitu, či hejterské poznámky. Hneď od začiatku sme si mohli všimnúť, ako ľudia súdia, hoci nič nevedia. Kniha si tak získala moje sympatie. Priznám sa...chudák Elias ašpiroval na moju obľúbenú postavu. Len škoda, že si tam dlho nepobudol.

Vlna záhadných udalostí spojí šesticu dievčat. Iba Rebecka pochopila, že by mali spolupracovať. A Rebecka to následne schytala. Je to kruh, vždy je jedna z nich vonku, v ohrození života. A zlo sa nezastaví, pokým všetky Vyvolené nezlikviduje.

Čítanie tejto knihy bolo ako detektívka. Premýšala som, kto je vrah Eliasa a Rebecky, uzatvárala som s kamarátkou stávky, ktorá zomrie ako ďalšia. A vrah samozrejme nebol niekto, kto by Vám len tak napadol. Ja som dokonca upodozrievala riaditeľku. Ale ani ona nebola celkom čistá.

Kruh...bol dobrá kniha. Bavila ma. Len mi tak celkom neprirástla k srdcu. K postavám som si veľmi nenašla cestu a myslím, že by bolo vhodné 100 strán upustiť. Predsa len, dej sa dosť vliekol, 530 strán je dosť, aby sme sa dokopali k tomu, kto je nepriateľ.
Sex, drogy, alkohol, to všetko bolo vzaté a opísané veľmi reálne (až veľmi, na môj vkus :D).

Knižka je písaná jednoduchým štýlom, písmená sú veľké. Hoci som u mala prečítanú hneď, prišlo mi to ako celá večnosť. Našla som v nej aj pár preklepov, čo samozrejme ťažko môžem dávať za vinu autorom.

Pokračovanie si určite prečítam. Ešte, že už nepíšem záväzné hodnotenia, pretože v tejto fáze by som sa asi zasekla. Ale pripomínam, že veľmi veľmi orientačný rating ku každej zrecenzovanej knihe nájdete v hornom menu. Alebo práve TU.

7 komentárov :

  1. S tými postavami súhlasím, osobne som mala rada iba Eliasa a Idu. A nikoho iného. A to je mínus tejto knihy (aj keď ja som skalný fanúšik takže mi stačia iba Ida a Elias :D). Ako by povedal jeden múdry človek: "Ak čitateľ nezaplače alebo nevíska od radosti nad smrťou postavy, prehrali ste."
    PS: Ja som na nete našla anglické titulky.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslela som si, že budem mať rada Minoo, pretože mi bola v mnohom podobná, ale potom prišla tá celá záležitosť s Maxom a nejak to padlo.
      To nepoznám...kto je autorom toho výroku?

      Odstrániť
    2. Mne boli sympatické všetky okrem Idy a Vanessy, ale skončilo to iba u tých sympatií. A Ida skončila ako najobľúbenejšia :D
      To som čítala v Pevnosti, teraz si neviem spomenúť kto to napísal.

      Odstrániť
    3. Mňa nehorázne štvala Anna-Karin. Kebyže mám moc primäť ľudí urobiť to čo chcem, určite by som ju nepoužila ako ona.
      A nemožeš to pohľadať? :D

      Odstrániť
    4. Tomu ver, akože zo začiatku to bolo akože: "Ty chúďa, držím ti palce, to zvládneš!" a potom iba: "Prosím, umri ako ďalšia, nehorázne ma štveš."
      Presne, ani ja.
      Po menšom pátraní som si na 96% istá, že to má na svedomí Míla Linc, ale pôvodný článok som bohužiaľ nenašla. Možno už nemám ani to číslo :D

      Odstrániť
  2. Mne sa Kruh páčil a vôbec táto trilógia, keďže to bolo naozaj realistické (ako aj píšeš) a hlavne také originálne... No zároveň súhlasím, že z každej knihy by mohli nejaké strany ubudnúť.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ja som Kruh čítala a mňa to naozaj nebavilo. Je zas pravda, že som ju nedočítala ale keďže som robila vtedy v kníhkupectve nechcela som sa trápiť s knihou, ktorá ma nebaví keď môžem čítať iné čo by ma bavili viac.

    OdpovedaťOdstrániť